طنزی برای تفکر

بیمار: سلام  دکتر... حالم خیلی بده...

دارم می میرم....

اینجام خییییییلی درد می کنه...


دکتر(بعد از معاینه و دیدن عکس ها): 

شما باید سریع جراحی بشین...

هر چه زودتر بستری بشید ...


بیمار: دکتر ببخشید 

نمیشه یادم بدین 

خودم تو خونه یه کاریش کنم؟


دکتر: چرا نمیشه جانم؟ 

ببین تو خونه میری 

چاقو آشپزخونه رو بر میداری،

اینجای بدنتو برش میدی،

ضایعه رو از تنت در میاری می اندازی دور 

بعد جای بریده شده رو می دوزی.


بیمار: با چی بدوزم؟

دکتر:با نخ و سوزن خیاطی مامانت...!

بیمار:کتابی هم در این مورد هست تو بازار؟

دکتر: بله، البته که میتونی!!

دکتر فلانی کتابی دارن 

به اسم   «خودت را بدوز» 

خیلی خوبه...

با خوندن این کتاب دیگه نیازی به پزشک نداری!

 

بیمار:ممنونم دکتر عزیز...

خیلی لطف کردین... خداحافظ...

دکتر:خداحافظ...موفق باشید...

.

.

چیه؟عجیبه؟غیرممکنه؟مسخره اس؟

پس چرا این درخواست از روانشناس میشه؟

 چرا بعضیا فکر می کنن 

فرآیند حرفه ای روان درمانی رو 

خودشون روی خودشون می تونن اجرا کنن؟


 چرا فکر می کنن با خوندن 

کتابای شبه روانشناسی 

   می تونن خودشونو درمان کنن؟!!


به امید شناخته شدن هرچه بیشتر

موقعیت و ارزش والای 

 روانشناس و مشاور در جامعه....


نقل از روانشناس؛ بانو شاه محمدی


جنبش روان شناسی مثبت نگر

یکی از نخستین اقداماتی که در جنبش روان شناسی مثبت نگر انجام گرفت ایجاد یک طبقه بندی جدید در مورد نیرومندی های منش و فضائل بود. 

طبقه بندی صفات مثبت شخصیتی می تواند به موازات چهارچوب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی[۱] (DSM) یا طبقه بندی بین المللی اختلالات[۲] (ICD) که زبان مشترکی برای بحث و گفتگو پیرامون اختلالات روانی ایجاد کرده است، زبان مشترکی برای فهم و درک نقاط مثبت افراد فراهم آورد. 

این طبقه بندی بر اساس فرضیات زیر صورت گرفت :
•  توانمندی ها نسبت به نقص ها و کمبودها حالت ثانوی و فرعی ندارند و حاصل وهم و تخیل نیستند.
•  می توان توانمندی های انسان را به صورت علمی مورد بررسی قرار داد
•  توانمندی های اانسانی را می توان به عنوان تفاوت های فردی در نظر گرفت.
•  توانمندی های فردی شبیه صفات هستند، اما از عوامل محیطی نیز تاثیر می پذیرند.

در آغاز پترسون و سلیگمن تلاش کردند تا همه توانمندی های ممکن را که از راه های مختلفی مانند : بارش فکری روان شناسان برجسته حیطه مثبت گرایی، گفتگو با شرکت کنندگان در کنفرانس های روان شناسی و بررسی متون روان شناسی، فلسفی و دیگر منابع مرتبط مطرح شده بودند، در طبقه بندی خود جای دهند.
اما هنگامی که با صدها ویژگی مرتبط با نیرومندی های منش که می توانستند در طبقه بندی جای گیرند مواجه شدند، تصمیم گرفتند با مشخص کردن معیارهایی تنها توانمندی های عمده ای را که حالت جهانی داشتند، در طبقه بندی خود لحاظ کنند. 

آنها ده ملاک ورود را مد نظر قرار دادند، که بدین شرحند :
1.  هر نیرومندی در به بار نشستن جنبه های مختلف زندگی فرد و دستیابی به یک زندگی خوب، هم برای فرد و هم برای دیگران نقش دارد. اگرچه فضال و نیرومندی های منش چگونگی مقابلۀ  با  شدائد و سختی ها را تعیین می کنند، تمرکز روان شناسی مثبت نگر بر تاثیری است که این فضائل و نیرومندی ها بر رسیدن فرد به کمال و شکوفایی می گذارند.

2.  اگرچه نیرومندی ها می توانند دارای پیامدهای مطلوبی باشند و اغلب نیزچنین است، اما هر نیرومندی باید فی نفسه دارای ارزش اخلاقی باشد و ارزش آن منوط به پیامدهای مفید آن نباشد.

3.  تجلی نیرومندی مورد نظر موجب تحقیر دیگران نشود، بلکه برای آنها نیز مفید باشد. به عبارت دیگر به جای آنکه حسادت دیگران را برانگیزد موجب تحسین آنها شود.

4.  نیرومندی وجه متضادی نداشته باشد که آن هم مثبت تلقی شود.

۵ . رومندی باید در طیفی از رفتارها، افکار، احساسات و اعمال فرد به گونه ای تجلی پیدا کند که قابل ارزیابی باشد. نیرومندی باید صفت مانند باشد و فرد در زمان ها و مکان های مختلف درجه ای از آن را بروزدهد.

6.  هر نیرومندی از صفات مثبت دیگری که در طبقه بندی مطرح شده مجزا بوده و نمی توند با آنها یکسان در نظرگرفته شود.

7.  درمنابع مختلف مانند اساطیر، داستان ها، اشعار و … به این نیرومندی ها اشاره شده است.

8.  افراد دارای نیرومندی های منش از دید دیگران شگفت انگیز، نابغه و قابل احترامند.

9.  وجود افرادی که – به طور انتخابی – فاقد نوع خاص از نیرومندی های منش هستند.

10.  همانطور که اریکسون (۱۹۶۳) در بحث مربوط به مراحل رشد روانی- اجتماعی و فضیلتی که فرد در نتیجۀ حل موفقیت آمیز تعارض هر مرحله به آن دست می یابد، جامعه نیز به منظور پرورش نیرومندی ها و فضائل و حفظ و گسترش آنها در افراد نهادهایی را ایجاد کرده و آیین هایی ایجاد می کند.

این فرایند منجر به شناسایی بیست و چهار نیرومندی منش یا مکانیزم که موجب دستیابی ما به فضائل (ویژگی های مثبت جهانی مورد تاکید فلاسفه و رهبران دینی) می شوند، شد. بر این اساس توانمندی های در دل شش فضیلت جای گرفتند. این فضائل عبارتند از :
•  خرد- این فضیلت نیرومندی های مرتبط با دانش و اکتساب را در بر می گیرد.
•  شجاعت – فضیلتی هیجانی کاست که اعمال اراده تا رسیدن به هدف، علیرغم مخالفت های بیرونی یا درونی را در بر می گیرد.
•  انسانیت – فضیلتی میان فردی که عبارتست از دل رحمی و دوست بودن با دیگران
•  عدالت- فضیلت مدنی که زیربنای زندگی اجتماعی سالم است.
•  اعتدال – فضیلتی است که از افراط ها و تفریط ها جلوگیری می کند.
•  تعالی – فضیلتی است که ارتباط با هستی بزرگ تر را برقرار می کند و در زندگی معنا ایجاد می کند.